میزان بستری مجدد بزرگسالان به دلیل کتواسیدوز دیابتی بالا است

21مارس 2021 - یک نفر از هر پنج بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1، که نیاز به درمان در بیمارستان برای کتواسیدوز دیابتی -بیماری تهدید کننده زندگی- دارد، ممکن است یکبار دیگر در طی یک ماه مجددا در بیمارستان بستری شود و احتمال این که بر اثر این عارضه جان خود را در طی بستری دوم از دست بدهد، دو برابر است. نتایج این مطالعه ی جدید قرار است درنشست سالانه انجمن غدد درون ریز ENDO 2021 ارائه گردد، همچنین این مطالعه چندین عامل افزایش دهنده ی خطر بستری مجدد را برای این بیماران، شناسایی کرد.

در کتواسیدوز دیابتی، که می تواند به دلیل ناکافی بودن دوز انسولین یا عفونت ایجاد شود، میزان خطرناکی اسید در خون به دلیل گلوکز اضافه یا قند خون، تجمع می یابد. در صورت شدید بودن DKA، بیمار باید برای جایگزینی مایعات و انسولین درمانی، در بیمارستان بستری شود.

دکتر Hafeez Shaka، نویسنده ارشد این مطالعه و رزیدنت داخلی در بیمارستان جان اچ استروگر جونیور در شهرستان کوک، گفت: کتواسیدوز دیابتی یک عارضه ترسناک از دیابت نوع 1 است، زیرا می تواند منجر به کمای دیابتی و مرگ شود. در طی این مطالعه با کمال تعجب متوجه شدیم که میزان بستری مجدد پس از درمان کتواسیدوز دیابتی در بیمارستان بسیار بالا است.

محققان میزان بستری مجدد 30 روزه و عوامل افزایش دهنده ی خطر بستری مجدد بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 ، که در بیمارستان تحت درمان برای کتواسیدوز دیابتی قرار گرفته بودند، را بررسی کردند.

با استفاده از پایگاه ملی داده های بستری مجدد NRD 2017، دکتر شاکا و همکارانش دریافتند که 91401 مورد بستری مربوط به بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 با کتواسیدوز دیابتی بوده است که هنگام ترخیص از بیمارستان زنده بوده اند. آنها اعلام کردند که میزان بستری مجدد 30 روزه در درجه اول به دلیل کتواسیدوز دیابتی 20.2 درصد بود که شامل 18553 بیمار می شد.

بستری شدن مجدد برای زنان بیشتر از مردان بود. همچنین برای بیمارانی که در اولین پذیرش برخلاف توصیه های پزشکی بیمارستان را ترک کرده بودند، بیشتر بود. دکتر شاکا گفت: سایر عوامل خطر برای بستری مجدد شامل: کم خونی، فشار خون بالا یا بیماری مزمن کلیوی بود.

دکتر شاکا گفت: اینکه چرا نرخ بستری مجدد در زنان بالاتر است، هنوز مشخص نیست. وی در مورد دلیل بالا بودن نرخ بستری مجدد برای بیمارانی که برخلاف توصیه های پزشکی بیمارستان را ترک کرده بودند، گفت: احتمالاً این افراد در مورد کنترل قند خون و مدیریت سایر شرایط پزشکی در هنگام ترخیص، آموزشهای لازم را دریافت نکرده اند.

دکتر شاکا پیشنهاد داد: یکی از دلایل بالا بودن میزان بستری مجدد در کل می تواند این باشد که بیماران تحت پیگیری و نظارت پزشک خود برای مراقبتهای دیابت و مدیریت گلوکز قرار نمی گیرند. وی افزود: افرادی که یکبار کتواسیدوز دیابتی را تجربه می کنند در معرض خطر زیادتری برای تکرار این عارضه هستند.

پذیرش بعدی بیماران نه تنها منجر به دو برابر شدن شانس مرگ در بیمارستان در مقایسه با اولین بستری گردید، بلکه محققان همچنین دریافتند كه پذیرش مكرر به طور متوسط ​​طولانی تر و هزینه های مراقبت های بهداشتی آن به طور قابل توجهی بالاتر است.

دکتر شاکا گفت: تلاش ها باید در جهت شناسایی عوامل خطر بستری مجدد در بیماران بالغ مبتلا به کتواسیدوز دیابتی و همچنین اطمینان از برنامه ریزی مناسب برای مرخص شدن آنها از بیمارستان، بمنظور کاهش بار بستری مجدد، انجام شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-readmission-high-adults-hospitalized-diabetic.html